Ваш кошик0 товарів в кошику
Кошик порожній
Каніфоль як ключ до успішного звучання інструменту 11 травня 2021

Каніфоль як ключ до успішного звучання інструменту

Представляємо вашій увазі змістовний матеріал, в якому майстри знаменитого австрійського виробника струн Thomastik-Infeld розповідають про роль каніфолі у досягненні відмінного звучання інструмента. 

 

Чому каніфоль настільки важлива? 

Часто важливість і вплив каніфолі, а також її можливості залишаються недооціненими. Без відмінної каніфолі, підібраної до конкретних струн та сезону, навряд чи виявляється можливим повністю розкрити акустичний потенціал інструменту. Причина цього проста: без каніфолі струни не звучать! Тільки тоді, коли між волосом смичка і струною існує достатнє тертя та зчеплення, смичок може змусити струну співати.

Як діє каніфоль?

Основою каніфолі є смола – клейка, в’язка речовина, що утворюється у структурі дерева. Для виготовлення каніфолі зазвичай використовують смолу з сосни, ялиці, кедра, ялини або модрини. Внаслідок очищення смоли та вдосконалення її складу якісними інгредієнтами утворюється відмінна каніфоль. Волос типового скрипкового смичка виконаний з кінського хвосту, хоча все більше набуває поширення синтетичний волос. Під час гри, смичковий волос ковзає по струні і виробляє тепло. Це тепло розтоплює каніфоль. Як тільки вона розігрівається, то починає утримувати волос на струні. В цей час, волос смичка рухається струною, допоки не буде перевершена рівновага сили. В момент, коли це трапляється, смичковий волос від’єднується від струни, спричиняючи її вібрацію у зворотному напрямку. Вібрація виробляє більше тепла, каніфоль топиться і весь ланцюжок повторюється. Це явище відоме під назвою «ефект утримання і ковзання» (в англомовному варіанті – «stick & slip effect»). Каніфоль дозволяє смичковому волосу лагідно тиснути на струну, застерігаючи від занадто сильного і грубого звучання. У той же час, каніфоль здійснює прямий вплив на відклик смичка і здатна суттєво змінити звук інструменту – завдяки цьому, каніфоль має велике значення для виконання!

 Зустріч смичка та каніфолі

Зазвичай, артисту не потрібно використовувати каніфоль під час кожної гри. Прислухайтеся до свого інструменту! Існують дуже чіткі сигнали про необхідність застосувати каніфоль: занадто мала кількість каніфолі на струнах провокує бідніший або менш точний відклик смичка, а також – може посилити свист струни Мі та «вовчий тон». З іншої сторони, занадто велика кількість каніфолі на струнах ускладнює м’яке і плавне переміщення смичка та призводить до появи явища шорсткого тону («scratchy tone»). Проте не варто хвилюватися, ви швидко знайдете правильний баланс. Важливо наносити каніфоль на волос смичка повільними рухами. Інакше, від тертя виділятиметься надмірне тепло, через яке каніфоль буде топитися на смичковому волосі. Це може призвести до злипання між собою окремих смичкових волосків і, як наслідок, посилення шумів під час виконання. Злипання смичкових волосків також трапляється безпосередньо під час гри. З цієї причини ми рекомендуємо ретельно розчісувати волос смичка за допомогою м’якої зубної щітки приблизно раз на тиждень.

Смичковий шум – звідки він береться?

Шорсткий шум є результатом того, що окремі волоски смичка від’єднуються від струни в різний час. Під час відшарування кожен волосок видає звук клацання. В кінцевому підсумку, сума цих клацань формує смичковий шум.

Зіставте і поєднайте

Сьогодні каніфоль випускається у безлічі варіацій складу та різного ступеня твердості і клейкості. Thomastik-Infeld пропонує 17 різних каніфолей, що підходять для індивідуальних стилів гри та різноманітних локальних кліматичних умов. Узгодження з місцевим кліматом є важливим фактором тому, що коливання температури та вологість повітря також відіграють одну з провідних ролей при виборі каніфолі та смичка.

Чи можна комбінувати каніфоль? На що слід звернути увагу?

Загальне правило звучить так: чим більший інструмент, тим більш клейкою і м’якою повинна бути каніфоль для нього. Наприклад, каніфоль для скрипки твердіша і дещо менш клейка. Натомість каніфоль для альта м’якша і сильніше прилипає до струни. Іноді може бути корисно поєднати різні каніфолі, але в такому випадку корисно підбирати їх на основі  однакового типу смоли. Наприклад, каніфолі Thomastik-Infeld Peter Infeld та каніфолі серії Vision створені на основі соснової смоли. Щоправда, протягом багатьох років ми пробували комбінувати каніфолі на основі різних смол – і жодного разу не помітили негативного ефекту.

Кілька порад та рекомендацій:

У дуже сухих та / або прохолодних умовах чи при поганому відклику на смичок, може бути корисно поєднати альтову та скрипкову каніфолі, наприклад: скрипкову каніфоль Peter Infeld та альтову каніфоль Vision, які ідеально підходять для всіх струн серій Peter Infeld, Vision та Vision Solo. Співвідношення комбінування скрипкової та альтової каніфолей може бути 1 : 1 (наприклад, один штрих скрипковою каніфоллю та один альтовою каніфоллю).

Якщо ви прагнете підсилити смичковий шум, що часто тягне за собою покращення проекції, рекомендуємо збільшити частку альтової каніфолі.

Для покращення відклику смичка та вирішення проблеми свисту струни Мі ми також рекомендуємо збільшити частку використання альтової каніфолі.

За умов високої температури повітря та високого рівня вологості ми рекомендуємо використовувати більш тверді каніфолі, тобто – скрипкові каніфолі. Якщо ви багато подорожуєте, то вам варто потурбуватися про те, щоб мати із собою різні види каніфолі.

Для альта можна використовувати поєднання альтової та віолончельної каніфолей у співвідношенні 1 : 1, тоді як для віолончелі – це поєднання віолончельної та контрабасової каніфолей у такому ж співвідношенні.

Чи може каніфоль зіпсуватися?

Ми рекомендуємо міняти каніфоль приблизно через 6 – 8 місяців після початку використання, оскільки вона, як правило, пересихає за деякий час. Ефірні олії у її складі, які мають вирішальне значення для якості каніфолі, випаровуються – тож властивості каніфолі змінюються.

Щоб ваша каніфоль була завжди готова до використання, протирайте її поверхню дрібним наждачним папером як перед першим використанням, так і щотижня після цього. Застосовуйте наждачний папір зернистістю 400, щоб незначно зняти верхній шар сухої каніфолі, допоки ви знову не відчуєте запах ефірних масел. Поширення цього характерного аромату означає – ваша каніфоль знову як нова!

Контакти

З 1992 року поставляємо музичні інструменти та аксесуари з фабрик найкращих світових виробників 

Зворотній зв'язок