Ваш кошик0 товарів в кошику
Кошик порожній
Як впоратись з «вовчим тоном» та гудінням струни: прості поради від майстрів Thomastik 14 cічня 2021

Як впоратись з «вовчим тоном» та гудінням струни: прості поради від майстрів Thomastik

До вашої уваги матеріал, в якому майстри Thomastik-Infeld лаконічно і цілісно розповідають про такі явища звучання струн, як «вовчий тон» і гудіння струни. У статті розкриті не лише причини їх появи, але і запропоновані дієві кроки до вирішення проблемних ситуацій, ними спровокованих.

ЗНАЙОМТЕСЯ – «ВОВЧИЙ ТОН»

«Вовчий тон» – це коливання, подібне на перехід між наростанням і згасанням тону, що проявляються у сильній вібрації, яка віддає резонансом через весь корпус інструменту.

«Вовчий тон» стосується взаємодії між вібрацією струн і корпусом інструменту. Ця взаємодія подібна до кроків танцювальної пари, що перетворюються на мистецтво тільки тоді, коли двоє партнерів рухаються в одному ритмі. Явище «вовчого тону» трапляється з тими інструментами, верхня дека яких не володіє достатнім рівнем поглинання звуку.

«Вовчий тон» обумовлений взаємозв’язком вібрації струни з недостатнім рівнем поглинання звуку верхньою декою. Під час виконання виникають вібрації, які інструмент не поглинає належним чином і це призводить до формування «вовчого тону». Повертаючись до аналогії з танцювальною парою – це схоже на танок, під час якого один партнер постійно наступає на ногу іншого, що призводить до розпаду загальної гармонії або й припинення танцю взагалі.

Для того, щоб створювати велику різноманітність акустичних кольорів та обертонів, віолончелі потрібний «вовчий тон», а контрабасу – навіть декілька. Натомість скрипка та альт для цієї мети «вовчого тону» не потребують. Це пояснюється масштабами інструменту, а точніше –  співвідношенням розміру верхньої деки до її товщини.

Чим більший за розмірами інструмент, тим тоншою стає його верхня дека (в двох словах: зі збільшенням інструменту площа поверхні верхньої деки стає більшою, але це не призводить до пропорційного зростання її товщини), результатом чого є послаблення рівня поглинання звуку. І як ми тільки що дізналися – «вовчий тон» властивий якраз таким інструментам.

ПРИБОРКАЙТЕ «ВОВЧИЙ ТОН», АЛЕ НЕ ЗНИЩІТЬ ЙОГО!

Ми б хотіли поділитися деякими порадами та прийомами щодо того, як «приборкати вовка». Чому б не позбавитися його взагалі? Відповідь проста: знищуючи «вовчий тон», ви значно обмежуєте звукові кольори та блиск звучання вашого інструмента. Іншими словами: мати «вовчий тон» означає знайти компроміс.

ЯК «ПРИБОРКАТИ ВОВКА»:

1) В якості першого кроку, перевірте стан волосу на смичку і переконайтеся, що замінюєте його регулярно, принаймні кожні шість місяців.

2) Використовуйте під час гри більш стійку каніфоль, оскільки часто саме це може «приборкати вовка». Для гри на скрипці, комбінуйте скрипкову та альтову каніфолі, для гри на альті поєднуйте альтову та віолончельну каніфолі, а для гри на віолончелі використовуйте пару віолончельної і контрабасової каніфолей. Всіх вищезазначених комбінацій стосується співвідношення 1:1.

3) Способи обмеження «вовчого тону» є більш відомими для віолончелі і контрабаса у зв’язку з активним використання цього явища під час виконання. Водночас, це питання є не менш актуальним для альта і скрипки. Пам’ятайте, що кожен інструмент є унікальним. Тож спосіб, який гарно підходить для одного інструменту, може не мати такого ж успіху для іншого.

4) Під час настройки скрипкових струн спробуйте наступні кроки:

  • Оберіть струну Соль із теплим і сфокусованим звуком і надайте їй такого ж натягу, як і попередній струні.
  • Якщо це не вирішить проблему повністю, посильте натяг струни Соль і послабте натяг струни Ре для того, щоб зберегти баланс у настройці. Що стосується особливо виразного «вовчого тону», ми рекомендуємо надати перевагу використанню струни Ре з алюмінієвою обмоткою замість струни Ре з обмоткою сріблом. Для прикладу, такою струною можуть бути Peter Infeld PI03 або Vision Solo VIS03, яка також включена до нашого комплекту VIS100.
  • Якщо попри це вам все ще не вдалося «приборкати вовка», замість того, щоб замінювати тільки одну струну, замініть весь комплект на такий, звучання якого повністю є теплим і сфокусованим, оскільки «вовчий тон» більш помітний на струнах з блискучим і широким звучанням. Погляньте на акустичну таблицю наших струн, подану нижче! Ми рекомендуємо для скрипки акорд Vision Solo VIS100 зі струною Ре з алюмінієвою обмоткою або комплект Vision Solo VIS101 зі струною Ре з обмоткою сріблом. Для альта, спробуйте акорд Vision Solo VIS200.

 

5) Попередні способи не принесли бажаного результату? Послаблення енергії резонансу інструмента є ще одним ключовим елементом у процесі «приборкання вовка», тому посилення натягу струн допомагає зменшити «вовчий тон». Як наслідок таких дій, на верхній деці може виникнути занадто велика напруга, що негайно призводить до втрати кількох акустичних кольорів, а також – до  приборкання «вовчого тону». Головне переконайтеся, що ви не перебільшуєте допустимий натяг, тому звертайте особливу увагу на звучання інструменту протягом кількох наступних тижнів і місяців. Для чого? Якщо протягом цього часу ви очевидно втрачаєте все більше акустичних кольорів – це сигнал про те, що ваш інструмент перебуває у надто напруженому стані.

6) Використання довшої душі також може допомогти налаштувати скрипку або альт таким чином, щоб «приборкати вовка». Ефект від цього прийому такий же, як і при застосуванні більш сильного натягу струн.

7) Використання моделі смичка з більш темним звучанням може стати наступним кроком на шляху приборкання «вовчого тону».

8) І останній, але не менш важливий спосіб: товщина пружини може допомогти впоратися з явищем «вовчого тону». Будь ласка, проконсультуйтеся з майстром, якщо роздумуєте над повторним налаштуванням вашого інструменту!

Майте на увазі: усі вищеописані способи розміщенні у порядку зростання трудомісткості процесу та витрат!

АЛЕ ЯК ЩОДО ГУДІННЯ СТРУНИ?

Дратівливе гудіння струни вважається «молодшим братом» «вовчого тону», щоправда це явище стосується лише струн із вищим звучанням. Гудіння струни може заважати настільки ж, як і «вовчий тон», але причиною цього є тонка, менш зволожена зона нижньої деки біля обечайки.

Процес виправлення гудіння струни дуже подібний до процесу «приборкання вовка»: в якості перших кроків, перевірте стан волосу смичка і використовуйте під час гри більш тверду каніфоль. Посильте натяг струн та оберіть струну Мі з більш темним звучанням (для скрипки) та струну Ля з більш темним і сфокусованим звучанням (для альта і скрипки).

Якщо це не допомогло, зосередьте свою увагу на струні Мі. Для скрипок ми рекомендуємо використовувати позолочену струну Мі Vision Solo VIS01, яка входить до комплекту Vision100 та VIS101. В якості альтернативи, ви також можете використовувати  лужену струну Мі AL100, яка входить до акорду Alphayue Al100l. Для альта ми рекомендуємо використання струни Ля з хромованою обмоткою PI21, що входить до комплекту Peter Infeld PI200.

Контакти

З 1992 року поставляємо музичні інструменти та аксесуари з фабрик найкращих світових виробників 

Зворотній зв'язок